Tenniselleboog

Jaja, nu het goed gaat met de conditie (voorzichtig opbouwen) mag ik alweer een kleine stap achteruit zetten. Enkele weken geleden bij de huisarts geweest met mijn elleboog. Ik had al een vermoeden maar zij heeft het bevestigt … ik heb een tenniselleboog. De eerste drie weken heb ik ontstekingsremmers genomen, maar dat hielp niet. Nu heb ik twee weken rust/ziekte verlof gekregen én kine beurten. Omdat ik er nog redelijk vroeg bij ben, zal mijn genezing wat (hoop ik!) sneller gaan. Ik mag alleen nog maar primaire dingen doen zoals aankleden, douchen en eten. Al het andere huishoudelijke werk is voor Kurt … ocharme mijn ventje!! En neen het is niet door mijn sport (lopen, fietsen, zwemmen, dansen of zumba) dat ik het heb, maar door mijn werk. Sommigen denken dat het komt door mijn sport maar dat is GEEN waar!!!

Hieronder medische uitleg ivm tenniselleboog.

Wat is het ? Een tenniselleboog is een overbelastingsletsel op de plaats waar de voorarmspieren met pezige structuren aan de buitenste elleboogknobbel vastzitten. Deze spieren lopen over de buitenkant van de onderarm van de elleboog naar de pols. Zij zorgen onder meer voor het strekken van de pols en de vingers.
De peesontsteking wordt veroorzaakt door een overbelasting die het gevolg is van het veelvuldig herhalen van eenzelfde beweging , namelijk van een grijpbeweging van de hand die gepaard gaat met een draaiing van de onderarm. Dit mechanisme doet zich continu voor bij tennis, maar niet alleen daar.
Het indraaien van schroeven bv. berust op dezelfde bewegingen. Het uitwringen van een schotel- of een poetsdoek eveneens.
Bij golf bv. worden vooral de structuren aan de binnenkant van de elleboog overbelast. De overbelasting is vaak echter minder erg zodat een golfelleboog veel minder voorkomt en ook gemakkelijker geneest.
De behandeling van al deze overbelaste ellebogen berust op dezelfde principes.

Bij overbelasting kunnen er kleine scheurtjes in de pezige structuren ontstaan. Wanneer je nog voor deze scheurtjes genezen zijn reeds opnieuw begint te spelen, dan kan de toestand verergeren. De scheurtjes worden groter en vergen nog meer tijd om te genezen.

Veel mensen schenken weinig aandacht aan de beginnende pijn bij een tenniselleboog. Deze bouwt zich namelijk geleidelijk op. Meestal voel je slechts een vaag ongemak dat nogal eens verward wordt met ‘stijve spieren’. Veel mensen denken dat dit wel zal overgaan en blijven gewoon verder tennissen. Door die eerste symptomen te negeren, maken ze de problemen er echter alleen maar ernstiger op. De pijn neemt toe en begint uit te stralen over de spieren van de onderarm of over heel het gewricht. Het knagend karakter van de pijn wordt heviger en ze kan af en toe gepaard gaan met hevige opstoten. De beschadiging van de pezen heeft zich dan vaak al als een ontstekingsreactie naar het spierlichaam uitgebreid en heeft een chronisch karakter aangenomen. Als je zelfs dàn nog niet ophoudt met tennissen, zal de pijn je daar uiteindelijk wel toe dwingen. Maar je peesaanhechting kan tegen die tijd al zwaar beschadigd zijn.

De pijn bij een tenniselleboog is vrij typisch en ontstaat alleen bij bepaalde bewegingen, namelijk alleen dan wanneer de aangetaste pezen en spieren ingeschakeld worden. Sommige mensen krijgen bv. de huissleutel maar moeilijk in het slot omgedraaid. Of het uitwringen van een schoteldoek bezorgt hen plots koud zweet. Een stevige handdruk doet hen in elkaar krimpen. Of het opheffen van een zwaar voorwerp kan pijnscheuten uitlokken die hun arm als het ware verlammen.

Wanneer je op de buitenkant van de elleboog drukt, net vòòr de knobbel die daar zit, en je krimpt ineen van de pijn, dan heb je bijna zeker last van een tenniselleboog. Doet het ook pijn wanneer je je pols of vingers tegen een lichte weerstand in tracht te plooien of te strekken, dan is alle twijfel nagenoeg uitgesloten.

Behandeling : • Dat overbelasting de oorzaak is van een bepaalde pijn, hoeft meestal niet veel uitleg. Iemand die een godganse dag kasten in- en uiteen heeft geschroefd, wéét s anderendaags wel waaraan de pijn in zijn armen te wijten is. Bij sport is dat meestal net zo, maar door de competitie- of prestatiedrang ben je soms niet geneigd de nodige rust te nemen en stapel je de overbelasting verder op, met alle gevolgen vandien.
Rusten is de eerste en allerbelangrijkste maatregel. Onmiddellijk stoppen met tennis en zon 5 tot 6 weken rust biedt de pees de tijd om zich te herstellen.
• Mensen met een zeer pijnlijke tenniselleboog moeten soms zelfs in het gips zodat de voorarmspieren de nodige rust krijgen.
Afkoelen met ijs bevordert de genezing en tempert de pijn. Je kan de pijnlijke plek best een paar keer per dag gedurende een tien minuten met een ijsblokje masseren. Je kan ook enkele ijsblokjes in een plastic zak en daarna in een handdoek wikkelen en dit pak op de pijnlijke plaats leggen. Leg het ijs nooit rechtstreeks op de huid. Dit kan immers vrieswonden veroorzaken. Bij ijsmassage is dat risico miniem.

• Wanneer je voldoende lang rust, geneest een tenniselleboog altijd. Wanneer je de indruk hebt dat de pijn toch niet vermindert, neem je best contact op met een arts zodat je zeker weet dat er geen sprake is van een ander probleem.

• De arts kan je ook naar een kinesist sturen voor bijkomende behandelingen, bv. met diepe dwarse massages, ultrasoongeluiden, enz.
• Wat je alvast nooit moet doen, is op eigen houtje pijnstillers nemen. De pijn is dan wel weg zodat je opnieuw kan spelen, maar je pezen zijn nog niet genezen. Blijf je spelen dan kan je je armspieren zwaar beschadigen en raak je uiteindelijk nog verder van huis.
• Soms stellen artsen een inspuiting met een cortisone voor om het probleem te verhelpen. Dit meestal wel effectief, maar het is tegelijk toch een noodoplossing. De cortisone kan de peesstructuur immers verzwakken en de huid boven de inspuitplaats aantasten. Ze mag dan ook slechts één of hooguit tweemaal gegeven worden.

tennis

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s