Citytrip Praag

Zaterdagmorgen de trein vanuit Wetteren richting luchthaven Zaventem, en de lucht in rond 9u. Na 1u10’ vliegen waren we al in Praag. Eerst en vooral moet ik jullie erop toewijzen dat we op voorhand (én op het laatste moment) nog om Tsjechische kronen moesten (1€=23kronen). Tsjechië behoort NIET tot de Europese Unie, wisten wij dat niet!!! Dus nadat we onze koffer oppikten zochten we waar we met de metro/bus naartoe moesten. Maar wat een goede organisatie is die marathon van Praag (dat was de hoofdreden van onze trip). Er stond aan de uitgang van de luchthaven een infostand ivm de marathon. Nl waar de marathonexpo, de start/finish was. En het belangrijkste dat men zelfs ons uitlegde (in het Nederlands!!!!) welke bus/metro, we moesten nemen. Dus zoals aanbevolen namen we bus 119 (richting Dejvicka) en van daaruit de metro richting Narodni trida. Dan was het nog zo’n 15’ te voet tot aan het hotel, hotel Atos We moesten onze bagage achter laten want het was nog géén 14u en we mochten nog niet op de kamer 😦 Na wat smsjes en telefoontjes zijn we Christ en co (zijn vrouw Greta en vriend Jean-Pol en zijn vrouw Brenda) gaan oppikken in de oude stad (Stare Mesto) om vandaaruit naar de marathon expo te gaan. En natuurlijk om een kleine, lichte hap te eten. Nadat we ons loopnr en goodiebag hadden opgehaald (zie verslag marathon) zijn we naar het hotel gegaan om ons wat op te frissen. Om een uur of 19u hadden we afgesproken om samen een pasta maaltijd te eten 🙂 Net naast het hotel was er een leuk, gezellig restaurant. Dus ideaal, want laat mocht het niet worden.

Zondag voormiddag stond in het teken van de marathon. Aangezien mijn schatje door een blessure niet meer mocht lopen en Jean-Pol door persoonlijke reden niet meer getraind was, liepen Christ en ik alleen de marathon. Verslag marathon lees hierboven. Na de marathon (en de welverdiende douche én massage) zijn Kurt en ik nog een wandeling gaan van 2uur ongeveer 🙂 Tja ik wilde niet dat mijn benen te stijf zouden worden. Maarja het stappen ging niet zo vlot (zeker de trappen niet) als anders. we zijn naar de oude stad gegaan om de winkeltjes te bezien en iets kleins tussen onze tanden te steken. Ja tijdens een marathon (zowel loper als supporter) heb je géén tijd om een deftige lunch te nemen. Rond een uur of 18u hadden we afgesproken aan het hotel om met z’n allen een welverdiende avondmaal te nemen. Na zo’n lange en vermoeiende dag zijn we dan in een diepe slaap gevallen. Oja, ik had een kamer voor 2 personen geboekt en … we hadden een kamer van 3 personen. Leuk hé 🙂

Er waren geen dikke overgordijnen op onze kamer en de zon was al vroeg van de partij. Dus waren we al wakker rond 7u30. Het ontbijt genomen en dan ons klaarmaken om de “toeristâ€? uit te hangen, sightseeing time. Christ en co waren al naar huis vertrokken. Hun verblijf was van vrijdag t.e.m. maandag en de onze van zaterdag t.e.m. dinsdag. De hele maandag hebben we (heel) veel gewandeld. vele gebouwen, parken, bezienswaardigheden bezocht. Praag is een oude stad met een rijke cultuur. Heel veel mooie, oude gebouwen met beelden waarachter een verhaal zit. Nog een geluk dat ik mijn stedengids Praag meehad. Die heeft ons de hele tijd geholpen om de weg te wijzen, zelfs met de metro/bus. En natuurlijk hebben we vele trappen gedaan, maar gelukkig waren er in de metro roltrappen. Anders ging ik het niet gehaald hebben, denk ik 🙂 ‘s Middags zijn we naar de Mc Donalds gegaan. En ‘s avonds een lekkere (alweer) hamburger in het Hard Rock Café. Lekkere en calorie rijke maaltijden was het vandaag 🙂 Maar ik denk dat we het wel verdiend hadden!! Na zo’n wedstrijd én wandeling. Na zo’n zware maaltijd zijn we richting hotel gegaan. Moe van het wandelen en de maaltijd zijn we met de juiste tram naar het hotel gegaan.

Dinsdagmorgen, na het ontbijtbuffet (dat heel verzorgd was) hebben we onze koffer ingepakt en ons laten uitchecken. De bagage hebben we nog enkele uren in de Luggage room laten staan omdat we onze vlucht maar in de vooravond hadden. Het was de bedoeling dat we nog een boottochtje gingen doen, maar dat was maar open in de namiddag 😦 We hadden daar geen tijd meer voor, om in de namiddag het boottochtje te doen. Dus nog maar eens naar mijn stedengids gekeken en kijken wat we nog niet bezocht hadden. Er waren enkele (rommel)marktjes maar we hebben ze niet gevonden. Dus hadden we besloten om ons middagmaal te nemen in een park en nog een beetje te genieten van het heel mooie weer én het park/groen/water. Jammer dat er zoveel kluizenaars rondliepen. Maar gelukkig vielen ze niemand lastig., want als men bedelde zat men op zo’n knieën met het gezicht naar de grond en de handen voor hun. Zo nederig!!! Wat ook opviel was dat de stad er zo netjes, proper bijlag. Je zag geen papiertje in het park of in de straten. Men poetste zelfs de banken die in het park stonden! Rond 13u30 namen we onze koffer uit het hotel en met de tram richting luchthaven. We hadden een 24-uren ticket gekocht (ongeveer 4€) en ja onderweg hadden we tweemaal controle. Men keek naar de dag EN het uur die op het ticket stond. Ons ticket was maar geldig tot en met 15u11. Dus moesten we zeker voor dat uur in de luchthaven zijn. We waren héél goed op tijd. Iedere keer hadden we goede aansluiting qua tram- en busverbinding. Rond 14u45 in de luchthaven en we mochten onmiddellijk inchecken. Leuk hé, dan waren we al vroeg verlost van onze koffer. Na de douane controle en de tassen controle zijn we, om de tijd te vullen, nog eentje gaan drinken. Rond 17u de lucht in en na 1u15 waren we alweer in ons Belgenland :-s Rond 20u30 in Wetteren en een 10min later waren we alweer thuis. Het avontuurtje was alweer voorbij 😦 Maarja mooie liedjes duren niet lang. Moe maar heel tevreden over de citytrip (en de marathon) waren we wel.

Een gedachte over “Citytrip Praag

1. Het was een zeeeeeer mooie vakantie op alle gebied.
    De marathon, het weer, het gezelschap , de uitstapjes (inclusief de speeltuin 🙂 ) … samengevat … “schitterende vakantie!” zoals omschreven in deze blog

NB: De dubbele ticketcontrole zowel op metro als tram waren inderdaad vermeldenswaardig ! Hoe makkelijk het ook is om gratis mee te rijden … het is het risico niet waard om +-100€ boete te riskeren voor een 24u ticket voor tram, bus en metro van 4€.